

Ο Ψαλμός είναι γαλήνη των ψυχών μας. Μας δίνει σαν ένα βραβείο την ειρήνη, με το να καθησυχάζει την ταραχή και τα κύματα των λογισμών μας. Γιατί καταπραΰνει το θυμό της ψυχής και χαλιναγωγεί τη ροπή του ανθρώπου προς την ασωτία και την ακολασία. Ο Ψαλμός είναι συμβοηθός της φιλίας, ένωση των χωρισμένων, μέσο για συμφιλίωση αυτών που εχθρεύονται. Γιατί ποιος μπορεί να θεωρεί εχθρό του έναν άνθρωπο με τον οποίον συμψάλλει ύμνους στο Θεό μέσα στην Εκκλησία; Ώστε η ψαλμωδία μας δίνει το μεγαλύτερο από όλα τα αγαθά: μας δίνει την αγάπη. Γιατί αυτή η αγάπη επινόησε το να ψάλλουν από κοινού όλοι οι χριστιανοί μαζί μέσα στην Εκκλησία, σαν ένας σύνδεσμος για την ένωση των πιστών, με το να καταρτίζει ένα χορό από τον λαό προς υμνωδία του Θεού. Ο Ψαλμός είναι ένα ωραιότατο μέσο που διώχνει τους δαίμονες και καλεί σε βοήθεια τους Αγγέλους. Ο Ψαλμός είναι όπλο εναντίον των νυχτερινών μας φόβων και ανάπαυση από τους κόπους της ημέρας. Στα νήπια είναι ασφάλεια, στους ακμαίους ως προς την ηλικία είναι εγκαλλώπισμα, στους γέροντες είναι παρηγοριά και στις γυναίκες περιπαθέστατος στολισμός. Την ερημιά την μεταμορφώνει σε πόλη. Την αγορά την σωφρονίζει. Εκείνους που για πρώτη φορά αρχίζουν τη χριστιανική ζωή τους διδάσκει τα πρώτα στοιχεία της αρετής. Σ’ εκείνους πάλι, που προχώρησαν και ολοένα προκόπτουν στην ενάρετη ζωή, τους αυξάνει την προκοπή και στους τέλειους είναι στήριγμα. Ο Ψαλμός είναι η φωνή της Εκκλησίας. Αυτός λαμπρύνει τις γιορτές μας. Αυτός φέρνει την κατάνυξη και την κατά Θεό λύπη. Γιατί ο Ψαλμός και στην πιο σκληρή καρδιά που είναι από πέτρα μπορεί να προκαλέσει δάκρυα. Ο Ψαλμός είναι το αδιάκοπο έργο των Αγγέλων, η ουράνια ζωή, το πνευματικό θυμίαμα. Πόσο σοφή είναι η επινόηση αυτού του δασκάλου, που ανακάλυψε ένα τρόπο, με τον οποίο να ψάλλουμε και συγχρόνως να μαθαίνουμε όσα είναι ωφέλιμα για την ψυχή μας. Για το λόγο αυτό πιστεύω ότι εντυπώνονται κάπως βαθύτερα στη ψυχή μας τα ψαλμικά διδάγματα. Γιατί, ένα μάθημα που γίνεται με τη βία και τον εξαναγκασμό, φυσικά δεν μπορεί να παραμείνει για πολύ στη ψυχή μας. Όσα όμως μαθήματα εισάγονται μέσα μας με ευχαρίστηση και χάρη, αυτά κάπως σταθερότερα μένουν και κατοικούν στις ψυχές μας. Διότι υπάρχει, μήπως, κάτι ωφέλιμο που δεν το μαθαίνεις από τους Ψαλμούς; Από τους Ψαλμούς δεν μαθαίνεις την μεγαλοπρέπεια της ανδρείας; την ακρίβεια της δικαιοσύνης; τη σεμνότητα της σωφροσύνης; την τελειότατη φρόνηση; τον τρόπο της μετάνοιας; το μέτρο της υπομονής; Ό,τι και να αναφέρεις από τα αγαθά, δεν το μαθαίνεις από τους Ψαλμούς; Εδώ μέσα υπάρχει μια τελειότατη θεολογία. Προφητεία για την ένσαρκη γέννηση του Χριστού, απειλεί για τη Δευτέρα Παρουσία, φόβος για την κόλαση, υποσχέσεις για τη δόξα της επουράνιας Βασιλείας. Όλα αυτά, σαν μεγάλο και γενικό ταμείο, είναι θησαυρισμένα στο βιβλίο των Ψαλμών, το οποίο ο Προφήτης (ενν. ο Δαβίδ), παρά το γεγονός ότι υπάρχουν και διάφορα άλλα μουσικά όργανα, όμως τόνισε τους Ψαλμούς σύμφωνα με το όργανο που ονομάζεται «Ψαλτήριον» (σημ. το όργανο αυτό είχε τη μορφή που σήμερα έχει το κανονάκι), θέλοντας να μας φανερώσει με το όνομα αυτό, ότι η χάρη κρούεται και ενηχεί από το Άγιο Πνεύμα από το επάνω μέρος. Γιατί από όλα τα μουσικά όργανα, μόνο αυτό έχει την αιτία του ήχου από το πάνω μέρος. Στην κιθάρα και στη λύρα ο χαλκός δίνει τον ήχο στο πλήκτρο από το κάτω μέρος, ενώ το Ψαλτήρι από το πάνω μέρος έχει τις αφορμές των αρμονικών ρυθμών, για να μαθαίνουμε και εμείς να ζητούμε τα άνω και να μη σερνόμαστε κάτω από τα ευτελή πάθη της σάρκας με την ηδονή του μέλους
Νομίζω μάλιστα, ότι με την κατασκευή του οργάνου ο προφητικός λόγος αποδεικνύει με βαθύτητα και σοφία ότι όσοι έχουν τις ψυχές τους με αρμονία ταιριασμένες και με την πρέπουσα τάξη, αυτοί εύκολα βαδίζουν προς τα πάνω.
Μ. Βασιλείου
Οι Ψαλμοί του Δαβίδ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου